Vitamíny v těhotenství

vitaminy-v-tehotenstve

 

Je velmi důležité starat se o své zdraví a obzvlášť to platí pro ženy, které touží po miminku. Plánujete miminko, nebo už patříte k těm šťastným ženám, kterým na testu zasvítila i druhá čárka? V tom případě byste měly své tělo doslova rozmaznávat.

Každá žena touží po zdravém, spokojeném miminku, kterému se bude v životě dařit, bude šťastné a nebudou ho trápit žádné nemoci. O tom, v jaké vitalitě se naše děťátko narodí, se rozhoduje již v prvních týdnech jeho vývoje. Proto je opravdu velmi důležité, aby těhotná žena přijímala dostatek živin a vitamínů, které miminku zajistí zdravý vývin.

 

Vitamíny před otěhotněním a během 1. trisemestra


Pokud teprve plánujete těhotenství, měla byste vědět, že už i v tomto období je vhodné zařadit do svého jídelníčku potraviny, které jsou bohaté na některé specifické vitamíny.

Kyselina listová

Kyselina listová nebo vitamin B9 má rozhodující vliv na tvorbu buněk a vývoj nervového systému. Podle odborníků je prospěšné začít ji přijímat ve zvýšeném množství již minimálně tři měsíce před otěhotněním, protože právě v raném stadiu těhotenství dochází k vývoji míchy, páteře a mozku plodu.

Kyselina listová má pozitivní vliv i na imunitu, krvetvorbu a psychiku, a zmírňuje pocity únavy. Proto ji lékaři doporučují užívat během celého období těhotenství, zejména v prvním trisemestru. Nedostatek kyseliny listové může mít za příčinu rozštěp nervové trubice dítěte či předčasný porod. Pokud jste již těhotná a poprvé slyšíte o kyselině listové, nemusíte se obávat o vaše děťátko. Kyselinu listovou přijímáme víceméně každý den v podobě stravy, přičemž právě v období, kdy plánujeme mateřství nebo jsme již těhotné, je vhodné ji přijímat ve zvýšeném množství (0,4 - 0,6 mg denně).

Jaké potraviny jsou bohaté na kyselinu listovou?
- listová zelenina (různé saláty), špenát, brokolice, rajčata, červená řepa
- ořechy a luštěniny
- citrusové ovoce, borůvky, maliny
- vejce
- sója, mléko
- obiloviny

Železo

Železo (Fe) je pro člověka životně důležitý minerál. V lidském těle se nachází v množství 4 až 5 gramů, přičemž dvě třetiny z toho jsou vázány v červených krvinkách. Ty slouží k přenášení kyslíku do tkání. Právě během těhotenství se spotřeba železa dvojnásobně zvýší, protože tělo potřebuje vyprodukovat více krve, aby mohlo zásobovat kyslíkem i rostoucí dítě. Do organismu se železo dostává potravou, a proto je třeba zajistit tělu během těhotenství i dostatek "železité" stravy.

Málo železa může vést k anémii - ke chudokrevnosti, která se projevuje bledou kůži, únavou a vyčerpáním. Nedostatek železa může vyvolat i předčasný porod a u matky poporodní depresi.

Potraviny bohaté na železo
Nejvíce železa obsahuje většina potravin živočišného původu. Během těhotenství se doporučuje denně přijmout 27 - 30 mg. Jelikož vitamín C podporuje vstřebávání železa až dvojnásobně, je dobré zajídat hlavní jídla dostatečným množstvím ovoce a zeleniny, které mají vysoké množství vitamínu C. Mezi potraviny s vhodným obsahem železa patří:

- hovězí maso, kuřecí maso, ryby
- bílá fazole, čočka, špenát
- sezamová semínka, ořechy, mandle
- mák, vaječný žloutek, cereálie

Vápník

Vápník na silné kosti a zuby. Tuto frázi každý z nás už alespoň jednou za život slyšel. Vápníkem (kalcium, Ca) třeba tělo zásobovat nejen během života, ale už od prenatálního vývoje. Kromě toho, že má nenahraditelnou funkci při růstu kostí a zubů, má příznivý účinek i na správné fungování oběhového, nervového a svalového systému. Doporučená dávka pro těhotnou ženu je cca 1200 mg denně, což je dvonásobek množství, které by měl přes den přijmout běžný člověk.

Nejvíce kalcia najdeme v mléčných výrobcích. Pokud však bojujete s intolerancí na laktózu, nejlépe bude, když se o užívání vápníku poradíte se svým lékařem. Nedostatek vápníku během těhotenství může způsobit, že si ho miminko bude brát z vašeho těla, konkrétně z vašich kostí nebo zubů, což může způsobit jejich oslabení. Navíc vápník má příznivý vliv i pro tvorbu mateřského mléka.

Potraviny s vysokým obsahem vápníku
- mléko, jogurty, sýry, tvaroh
- sója, sójové mléko
- špenát, brokolice
- losos
- mák, sezamová semínka a chia semínka

 

Vitamíny v druhém trisemestru


Potravinami bohatými na vitamíny a minerály bychom se měly zásobovat během celého těhotenství. Od třetího měsíce se doporučuje zvýšit i příjem jódu a hořčíku.

Hořčík (magnézium)

Magnézium známe zejména jako účinnou úlevu proti křečím v nohách či jako lék proti vysokému tlaku. Hořčík je třeba užívat i během těhotenství, protože je důležitý pro stavbu kostí, vývoj plodu, pro správnou metabolickou a hormonální regulaci a celkově má ​​pozitivní vliv na průběh celého těhotenství.

Pokud již od raného stádia těhotenství trpíte ranní nevolnosti, je vhodné již v tomto období zvýšit dávku hořčíku, který průběh nevolností zmírní. Je dobrý i jako prevence proti potratu. Ve druhém a třetím trisemestru zabraňuje tvrdnutí břicha, zvyšování krevního tlaku a snižuje riziko předčasného porodu. Nejnižší množství hořčíku má těhotná žena mezi 20. a 30. týdnem těhotenství. Pokud nemá dostatek magnézia, tělo si začne čerpat zásoby z jejích kostí nebo dokonce ze samotného plodu, což může způsobit jeho zpomalený růst. Proto by právě v tomto období měly ženy dbát na dostatečný přísun magnézia.

Potraviny s obsahem hořčíku
- ořechy, datle
- artyčoky, špenát, sójové boby (tepelně upravené)
- ryby
- obiloviny

Jód

Význam jódu bychom během těhotenství určitě neměly podceňovat. Neoplyvňuje jen správný chod štítné žlázy, ale má také podstatný vliv na zdravý vývoj plodu.

O tom, že jeho nedostatek může mít až katastrofické následky, vypovídá minulost. Po druhé světové válce byla velká část české populace zasažena strumou, čili poruchou štítné žlázy, která vzniká při nedostatku jódu. Těhotným ženám, které trpěly touto chorobou, se buď rodily mrtvé děti, nebo děti s těžkým postižením - kretenismem (malý vzrůst, snížená inteligence, hluchoněmost, problémy s motorikou). Počet dětí postižených touto vývojovou poruchou byl alarmující, proto stát nařídil zásobit jódem kuchyňskou sůl. Se solí však třeba zacházet opatrně, proto je lepší během těhotenství sáhnout po jiných potravinách, které obsahují jód. Doporučené množství pro těhotné je 0,25 mg za den.

Kde najdeme jód?
- mořské řasy, plody, ryby
- lněné semínka
- česnek, cibule, bazalka, rajčata
- višně, maliny, citrony, rybíz

 

Těhotenské vitamíny ve třetím trisemestru


Ve třetím trisemestru je seznam vitamínů a minerálů vhodné doplnit i o vitamin D. Není však na škodu, pokud se s ním seznámíme již na začátku těhotenství.

Vitamín D
Vitamín D podporuje nejen dobré vstřebávání vápníku, ale má výborný vliv i na tvorbu kostní tkáně, na správné fungování imunity, buněčné dělení, ale zlepšuje i zrak a pokožku. Podle odborníků právě těhotné ženy mívají v těle málo vitamínu D, proto je potřeba ho pravidelně doplňovat. Může miminku ublížit nedostatek tohoto vitamínu? Ano, údajně to může vést k pomalejšímu růstu plodu, defektům zubní skloviny dítěte, hypokalcémii (snížená koncentrace vápníku v krvi) či ke křivici. Doporučené množství vitamínu D je 5 mg denně.

Vitamin D v potravinách
- ryby (losos, sleď)
- pomerančový džus
- mléčné výrobky
- vejce, máslo

Výborným zdrojem vitamínu D je také sluneční záření, proto odborníci budoucím maminkám radí, aby se často zdržovaly na sluníčku.

Toto je superšestka vitamínů a minerálů, které by nám měly zajistit bezproblémové těhotenství a zdravý vývin našeho děťátka. Můžeme je doplnit i o vitamin C (silná placenta, odolnost vůči infekcím), Omega 3 mastné kyseliny (ochrana před předčasným porodem), vlákninu (stabilní krvní tlak, prevence vůči zácpám), zinek (správné fungování pohlavních orgánů, imuntní systém, rychlejší hojení ran, podpora imunitního systému) a probiotické kultury (chrání před vaginálním zánětem).

Pokud vám některé potraviny nevyhovují, poraďte se se svým lékařem, jakou formou vitamíny doplnit, aby vám a vašemu miminku během těhotenství nechyběly. Samozřejmě, kromě vitamínových bomb v podobě potravin můžete svůj denní jídelníček doplnit io různé výživové doplňky pro těhotné. V tom vám však nejlépe poradí lékař.