Co je to diastáza a jak se jí zbavit?

co-je-to-diastaza-a-ako-sa-jej-zbavit

Pod pojmem diastáza se označuje oddělení břišních svalů, které vzniká zejména během těhotenství. Po porodu se projevuje jako vypouklé bříško v oblasti pupku, které ne a ne shodit. Naštěstí existují účinné metody, jak se diastázy zbavit.

Diastáza

Diastáza vzniká při nadměrném tlaku na vazivo zvané linea alba. Linea alba se nachází na přímém břišním svalu a spojuje pravé a levé břišní svaly. Pokud je vnitřní tlak příliš velký, dochází k oslabení tohoto vaziva, následně čehož již není schopno držet oba břišní svaly pohromadě a dochází k jejich rozestoupení a ke vzniku diastázy.

Příčina diastázy

Nejčastější příčinou diastázy je těhotenství. Jak miminko roste, bříško se zvětšuje a aby nedošlo ke stlačování vnitřních orgánů, natáhne se i břišní dutina. Během tohoto procesu je vyvíjen neúměrně velký tlak na břišní vazivo (linea alba). Pokud není dostatečně pevné, dochází k jeho protržení, a tedy k oddělení svalů. Po porodu se bříško opět stáhne, ale pravé a levé břišní svaly zůstávají rozestouplé, což se projevuje vypouklým bříškem, tedy diastázou.

Diastáza po porodu trápí až 60 procent rodiček. Diastáza může být dána geneticky, ale závisí i na "kondice vaziva". Pokud žena před a během těhotenství necvičila, je možné, že její linea alba je oslabena, a tedy může dojít k jejímu protržení a k vzniku diastázy. Za další příčinu vzniku diastázy se považuje i věk rodičky. Čím je žena starší, tím je větší předpoklad, že bude mít diastázu. Vysvětlení je jednouduché: věkem se svaly oslabují.

Jak zjistím, zda mám diastázu?

Lehněte si na záda s pokrčenými koleny. Ruku si položte nad pupek. Zvedněte hlavu směrem k hrudníku. Zkuste se uvolnit a následně vnořte prsty do oblasti nad pupkem. Pokud se vám ponoří dovnitř, je pravděpodobné, že máte problém s diastázou. Případně si nad pupkem prohmatejte břicho a pokud je mezera mezi pravými a levými břišními svaly větší než 2,5 cm, také může jít o diastázu.

Existuje ještě jeden test. Zůstaňte ležet na zádech, ale tentokrát s nataženýma nohama. Následně si dejte ruce pod zadek a zvedněte nohy. Pokud se vám nad pupkem vyboulí kopeček, je možné, že máte diastázu.

Jak se zbavit diastázy?

Naštěstí, diastáza se dá odstranit, a to nejen chirurgicky, ale i pomoci cvičení. Podle odborníků je možné zbavit se jí správným cvičením i po 20 letech. Máme pro vás ještě jednu dobrou zprávu. Už za relativně krátký čas cvičení lze vidět první pozitivní výsledky. Jak tedy co nejrychleji dosáhnout vytoužené ploché bříško?

Cviky na diastázu

Spousta žen s diastázou vyhledáva pomoc u fyzioterapeutů. Cvičit však můžete i u sebe doma, je však důležité být vytrvalý a nezdávat se po prvních cvicích.

Nejprve se naučte správně dýchat, tedy bránicí. Bránice je základní dýchací sval, který zajišťuje člověku nejaktivnější dýchání. Jak na to? Hluboce se nadechneme nosem, přičemž cítíme, že nám stoupá tlak v břiše a břicho se vydouvá. Následně lehce vydechneme. Při takovém způsobu dýchání pracuje zejména břicho, a tedy i břišní svalstvo, což má příznivý vliv na eliminování diastázy.

Cvičení na diastázu

Když už víte správně dýchat, můžete přejít k samotnému cvičení. Existuje několik účinných a poměrně jednoduchých cviků, které můžete provádět doma, ale i v práci za počítačem. Možství dobrých tipů od odborníků najdete i na internetu, my vybíráme tyto dva:

  1. Sedíme na židli s rovným opěradlem, přičemž spodní část zad je co nejvíce opřena o opěradlo. Jednu ruku si položíme pod pupek a druhou nad pupek. Dýcháme bránicí. Při výdechu cítíme, jak se břicho stahuje. Tento cvik zopakujeme 100-krát za sebou, nejlépe 10-krát za den.
  2. Lehněte si na podložku na záda. Pokrčené nohy v kolenou zvedněte do vzduchu. Natažené ruce mějte položené vedle sebe. Následně postupně pokládejme patou na zem jednu nohu, a pak druhou nohu. Při pokládání paty na zem vydechujeme a při zvedání se zas nadechujeme. Tento cvik opakujeme několikrát po sobě s oběma nohama nejlépe třikrát za sebou.

Kdy začít s cvičením po porodu?

Pokud jste těsně po porodu, test na diastázu si dělejte až po šestinedělí. Po tomto období můžete začít i s cvičením. Pokud jste rodily císařským řezem, s cvičením je dobré počkat alespoň tři měsíce. Pro jistotu se poraďte se svým lékařem, protože při nadměrném přetížení můžete dostat pruh.

 

Titulní snímka: Pixabay.com