Plavání v těhotenství

Je velmi dobré, pokud se žena během těhotenství věnuje určité pohybové aktivitě. Těhotenství přece není důvodem, aby žena přestala vykonávat sport, kterému se věnovala, dokud zjistila, že čeká miminko. Samozřejmě, se sportováním v těhotenství to netřeba přehánět a je třeba vyloučit ty cviky, které namáhají břicho, nebo při kterých se žena může velmi vyčerpat a zadýchat. Jedním z oblíbených a nejvíce doporučených sportů pro těhotné ženy je i plavání.

 

plavanie-v-tehotenstve

 

Plavání v těhotenství

První trimestr těhotenství je obdobím, které je z celého těhotenství nejrizikovější, protože se utvářejí všechny orgány a důležité části těla dítěte. Proto se i plavání doporučuje těhotným ženám až od konce prvního a od začátku druhého trimestru, tedy od 12. týdne těhotenství. Věnovat se plavání smí těhotná žena klidně až do termínu porodu, pokud se cítí dobře a pokud ji neomezují žádné vážnější zdravotní problémy.

Voda lidské tělo nadnáší, proto se ženy během těhotenství cítí při pohybu ve vodě dobře, a to i když už mají velké bříško. Ve vodě dokáže žena zrelaxovat a procvičí si celé své tělo. Během těhotenství vylučuje ženské tělo hormon relaxin, který se stará o uvolnění pánve, čímž připravuje tělo na porod. Kromě pánve však tento hormon ovlivňuje všechny klouby v těle těhotné ženy, proto je průvodním jevem během těhotenství také to, že klouby jsou jakoby měkčí, a tedy více oslabené. Během sportu si tedy těhotná žena musí dávat na sebe opravdu pozor, protože si může snadněji například i vymknout kotník. U plavání je to však jiné, protože voda nadlehčuje, a tak je plavání v těhotenství vhodné i když ženu trápí například bolest zad nebo bolest kolen.

Plavání pro těhotné

Těhotná žena se může plavání věnovat individuálně a navštěvovat plovárnu sama, případně s přítelkyní nebo s manželem. Druhým způsobem je zapsat se na plavecký kurz. Dnes mají těhotné ženy možnost vybrat si z nabídky specializovaných plaveckých kurzů zaměřených na plavání pro těhotné. Na kurzu plavání pro těhotné se budou ženy potápět a plavat pod vodou, splývat, relaxovat, ale na programu jsou i různé hry ve vodě. Kromě pohybu ve vodě se ženy naučí i správně dýchat, což jim pomůže zvládnout techniku ​​správného dýchání při porodu. Takové kurzy většinou organizují a vedou porodní asistentky.

Účinky a výhody plavání během těhotenství

  •  díky tomu, že voda nadnáší, není plavání pro těhotnou ženu fyzicky náročné
  •  během plavání nedochází k velkému zadýchání, protože plavání nezatěžuje kardiovaskulární systém
  •  během plavání se žena nepotí, proto při tomto pohybu neztrácí tekutiny
  •  plaváním žena nepřehřívá svůj organismus
  •  plavání zmírňuje až odstraňuje bolesti zad, které jsou během těhotenství časté
  •  plavání uvolňuje pánevní dno
  •  plaváním si žena osvojuje správné dýchání
  •  plavání v mořské vodě má příznivý vliv na pokožku těhotné ženy
  •  plavání posiluje plíce a svaly celého těla
  •  plavání je dobrou částečnou prevencí vzniku křečových žil a hemoroidů
  •  během plavání žena zrelaxuje, odbourá napětí či stres, může v klidu naplno vnímat miminko ve svém bříšku

Koupání v těhotenství

Těhotná žena tedy může bez obav vejít i do bazénu. Ale veřejné bazény a plovárny jsou pro vysoký počet návštěvníků nechvalně známé i pro riziko vzniku infekcí v oblasti pohlavních orgánů, což může být zvlášť nebezpečné v těhotenství. Opatrnosti není nikdy dost a zejména během těhotenství by měla žena maximálně upřít svou pozornost na ochranu zdraví sebe a děťátka.

Plavání se i kvůli zmíněnému riziku infekce doporučuje ženám až od začátku druhého trimestru, v prvním trimestru, tedy do 12. týdne, by se mu měla pro jistotu žena vyhýbat. Důležitá je i teplota vody, ve které žena plave nebo v níž se koupe, během těhotenství by teplota vody neměla být vyšší než 37 ° C. Těhotná žena by neměla plavat "jako o život", to znamená, že její tepová frekvence nesmí vystoupit nad 150 tepů za minutu. V těhotenství by žena neměla ve vodě dělat žádné prudké rotační pohyby, tedy různé rychlé otočky a podobně.

Jak se chránit před infekcí v těhotenství

Během plavání v těhotenství v jakémkoliv druhu vody, ať už jde o bazén, vířivku, jezero, rybník, vodní nádrž či moře, hrozí vznik infekce nebo zánětu močových cest. A to nejen v těhotenství, ale nakazit se může kdokoli, žena i muž. Během těhotenství je však mnohem více důležité vzniku infekce zabránit a účinně se před ní bránit.

Aby se žena vyhnula infekcí, doporučuje se používat během pobytu ve vodě tampón napuštěný probiotiky. Hned jak těhotná žena vyjde z vody, by se měla osprchovat (pokud jsou u vody dostupné sprchy) a převléknout do suchého oblečení. Pokud žena po koupání či plavání ještě plánuje jít do vody, neměla by zůstávat v mokrých plavkách, ale měla by se převléknout do suchých plavek. Může se tak vyvarovat různých gynekologických zánětů.

Pozor na moře

Těhotná žena musí být velmi opatrná při plavání v moři. Nikdo nemůže předpokládat, kdy udeří silné vlny, ty na moři přicházejí s pleskotem o skály či pláž a zase odcházejí i když vůbec nefouká vítr. Náraz velké vlny do bříška těhotné ženy však může být velmi nebezpečný. Silná vlna může poškodit plod či dokonce vyvolat předčasný porod.

Koupání v těhotenství není pro každou ženu

Přestože plavání je v těhotenství velmi prospěšné, přece jen by se ho některé těhotné ženy měly vyvarovat, aby nezpůsobily více škody než užitku. Platí to zejména v těchto případech:

  1. Jestliže těhotné ženě tvrdne bříško, plavání by mohlo způsobit předčasný porod nebo potrat
  2. Těhotná žena nesmí jít plavat při jakémkoliv špinění, i když je špinění slabé
  3. Plavání je třeba se vyhnout, pokud má žena výtok, který se objevuje spolu se svěděním nebo pálením

Tak jako při každém sportu v těhotenství, i zájem o plavání by měla těhotná žena konzultovat se svým gynekologem. Vždy je dobré, pokud lékař ví o tom, čemu se jeho těhotná pacientka věnuje a může ji tak usměrnit nebo jejích poradit.

Přečtěte si více o pohybových aktivitách v článku Cvičení v těhotenství.