Self-care v zimě

Be Lenka logo Be Lenka
10.01.2024
Self-care v zimě

Dny se zkracují, slunce se objevuje stále sporadičtěji, teplota klesá, zemi pokrývá první sníh. Zimní měsíce představují pro mnohé náročnou zkoušku, jak se udržet v psychické pohodě. Během chladných dnů, když z domu odcházíme za tmy a vracíme se zase za tmy, má naše nálada tendence kolísat více než obvykle. Není neobvyklé, že právě v zimě máme potřebu méně se socializovat, trávit víc času vevnitř a nic nedělat, jen tak hibernovat. O slovo se hlásí sezóna melancholie. Každý má svůj způsob, jako se vyrovnat s příchodem zimy a jejím vlivem na psychickou pohodu a dobrý fyzický stav. Jedním ze způsobů je self-care.

Obsah článku

Význam self-care

Najít si prostor a čas na self-care, čas věnovaný jen a jen sobě a svým potřebám, je důležité celoročně, ale v období zimních měsíců je to více než nezbytné. Se změnou počasí přichází náročné období pro náš organismus i mentální well-being. S nástupem zimy se musíme vypořádat s kratšími dny, nedostatkem přirozeného světla, vitamínu D (který ovlivňuje dobrou náladu), či nízkou teplotou. 

Nedostatek denního světla dokáže rozházet náš přirozený biorytmus a vychýlit z rovnováhy produkci melatoninu (spánkového hormonu), který pracuje právě v závislosti na denním světle. To může negativně ovlivnit náš spánkový režim. Můžeme mít potřebu jít dříve spát a vstávání ráno může být problematičtější než kdykoliv předtím. Není to tím, že bychom najednou byli lenivější, není to naše chyba. Takto už zima na náš organizmus působí. 

Slyšeli jste už o SAD? SAD (Seasonal affected disorder) je porucha, která svými projevy připomíná depresi a vzniká právě vlivem změny ročních období, přesněji řečeno nedostatkem denního světla. Pravidelná self-care nám dokáže pomoct dostat se do psychické pohody a vyrovnat se s náročným obdobím, kterým zima jednoznačně je. 

Bez ohledu na to, ať zimu milujeme nebo nenávidíme, na organismus působí stejně. Proto je důležité věnovat si zvýšenou péči a postarat se nejen o tělo, ale i o mysl. Už 10 minut denně věnovaných sobě samému dokáže zázraky. Pokud Vás to zajímá, čtěte dále, následující řádky Vám poskytnou inspiraci na self-care speciálně vhodnou pro nejchladnější období v roce. 

Travte čas venku

I když nízké teploty a ne vždy vlídné počasí úplně nelákají trávit čas venku, zkuste se překonat, pořádně se oblékněte a vyběhněte ven. Čas strávený na čerstvém vzduchu nejenže dobře působí na imunitu, ale i pozitivně ovlivňuje i spánek tím, že podporuje zvýšenou tvorbu melatoninu, což je v čase, kdy je jeho produkce rozházená, velmi důležité. Pokud se cítíte malátně, nebo Vám chybí motivace, pár minut na čerstvém vzduchu Vám pomůže. 

Pokud chcete z pobytu venku vytěžit maximum, obujte si na nohy barefoot boty. Díky tomu zažijete i v zimě svobodu bosých nohou, přičemž budou chráněny a pěkně v teple a suchu. Čerstvý vzduch, příroda a barefoot Vám zvednou náladu a dobijí baterky. Díky barefootům si užijí Vaše chodidla luxusní mikromasáž a pořádnou dávku stimulace. Zimy se nemusíte bát, kvalitní barefoot boty zaručí tepelný komfort i v minusových teplotách. Díky ultra ohebné podrážce se noha „více hýbe“, vytváří si tedy sama o sobě teplo. Be Lenka Winter 3.0 je náš nejprodávanější zimní model zateplený Merino vlnou, ideální i pro ty nejzimomřivější povahy. 

Pokud Vás to v zimě ven moc neláká, zkuste vykročit ze své komfortní zóny a zařadit alespoň 10minutovou procházku denně do své self-care rutiny. Nebudete litovat ☺.

Dopřejte si něco extra

Během teplých měsíců jsme přirozeně více v pohybu. V zimě máme instinktivně potřebu trošku zpomalit. Není to vůbec o tom, že bychom byli najednou línější, tak to příroda jednoduše evolučně zařídila, aby člověk během chladných měsíců více šetřil energii. Vždyť i medvědi se ukládají k zimnímu spánku, tak proč bychom nemohli i my trošku zpomalit? 

Není špatné trošku zbrzdit, zastavit a víc si vychutnávat sílu přítomného okamžiku. Dopřejte si něco extra. Zabalte se do deky, vezměte oblíbenou knížku, zapalte si svíčku. Udělejte si horkou čokoládu a vychutnejte si ji v pokoji, u oblíbeného playlistu, nebo v naprostém tichu. Napusťte si vanu a užijte si bublinky. Jednoduše relaxujte a rozmazlujte se, alespoň na chvíli. Zasloužíte si to.

Hýbejte se

Pravidelný pohyb je potřebný celoročně, ale v zimě jeho potřeba získává jakýsi nádech urgence. Je to tím, že v zimě se přirozeně hýbáme méně, jsme méně aktivní. To má samozřejmě za následek, že máme všeobecně méně energie, jsme náchylnější k malátnosti a k výkyvům nálad. Proto je velmi důležité v zimě nezapomínat na pravidelný pohyb a překonat se, i když se nám ani moc nechce. 

Pokud milujete zimní sporty a celý rok se nemůžete dočkat sněhu, je to skvělé. Pokud ale outdoor sportování není Váš šálek kávy, obraťte svou pozornost na indoorové možnosti. Výběr je opravdu pestrý, od návštěvy fitka, přes kruhový trénink, nebo skupinové cvičení s lektorem, po aplikace a programy, u kterých nemusíte opustit pohodlí vyhřátého obýváku. Volba je jen na Vás, podle Vaší nálady a preferenci. 

Není důležité, jak se budete hýbat, ale že se budete hýbat. Ať už se k self-care stavíte pozitivně nebo skepticky, pravidelný pohyb by měl být integrální součástí péče o tělo i mysl. 

Nezapomeňte na hydrataci

Studený vzduch a topení jsou těžce zkoušející kombinace pro zdraví pokožky. Určitě cítíte, že potřebuje podstatně více hydratace než v létě. V zimě je nutné obměnit kosmetiku za hutnější a výživnější. Když nám v létě stačí lehký gel, v zimě bude naše pleť žíznivá a nešťastná. Zima volá po řádné dávce výživy a hydratace. 

Jak se počasí ochlazuje, automaticky obměňujeme šatník za teplejší. Stejnou pozornost bychom měli věnovat i kosmetice. Letní skin-care najednou už nestačí, a proto obměňte i produkty, které používáte a učiňte si z péče o své tělo příjemný self-care rituál. Dopřejte si denně 10 minut věnovaných jen své pokožce. Rozmazlujte ji výživnými séry, voňavými oleji a hydratačními krémy. Nezapomínejte, že kůže je největší orgán našeho těla. Proto je nutné se o ni starat a pěkně ji celou namazat. 

Nezapomínejte samozřejmě ani na pitný režim. K zimě neodmyslitelně patří speciální horké nápoje, které zahřejí organismus a potěší duši. Nesmíme však zapomínat na to, že horká čokoláda, svařené víno, nebo punč se nepočítají do denního příjmu tekutin. Nezapomínejte proto pít mnoho vody a čajů, abyste se hydratovali nejen zvenku, ale i zevnitř. 

Doplňte vitamíny

V zimě jsme zvyklí konzumovat podstatně méně čerstvého ovoce a zeleniny, než je tomu například v létě. Sice je v obchodech celoročně k dispozici obrovský výběr zeleniny a ovoce z dovozu, přesto jeho spotřeba v zimě klesá. Je to způsobeno i tím, že v horkém počasí máme větší potřebu jíst tepelně neupravené čerstvé potraviny a svěží a lehké saláty. V zimě naše tělo inklinuje spíš k výživnějším a hutnějším jídlům, jako jsou polévky, nebo omáčky. Je to přirozené a zase za to může evoluce. Tělo potřebuje ukládat více energie, proto nás to více táhne k zemitějším a hřejivějším jídlům. Když venku klesne teplota pod nulu, určitě si raději vyberete teplý kořeněný čočkový dhal, než lehký zeleninový salátek. 

S poklesem konzumace čerstvých potravin ale klesá i příjem vitamínů. Proto je v zimě potřeba je doplňovat v podobě vitamínových doplňků. Samozřejmostí by měl být vitamín C, vitamín D (který získáváme ze sluníčka, kterého je v zimě méně) a vitamíny ze skupiny B. 

Ve stravě by neměli chybět luštěniny, kvalitní červené maso zelená listová zelenina. Čerstvé ovoce by mělo být zařazeno co nejvíce je to možné a neměli bychom ani zapomínat na pravidlo 5 za den a sníst alespoň 5 rozličných druhů zeleniny a ovoce. Kvalitním zdrojem zdravých tuků jsou oříšky. S jejich konzumací to však není nutné přehánět, stačí hrst denně. Dopřejte si i kvalitní, za studena lisované oleje, jako je dýňový, lněný, sezamový nebo konopný.

Síla vděčnosti

V zimě, kdy slunce pozdě vychází a brzy zapadá, můžeme často upadat do melancholie a smutné nálady. S přicházejícími svátky se soustředíme spíše na to, co nemáme a chceme, než na to, co máme a za co můžeme být vděční. Je proto dobré si to připomenout. 

Velmi pěknou self-care aktivitou je praktikování vděčnosti. Jednoduše si každý den, ideálně ráno abychom se dobře naladili na den, zkuste uvědomit, co máte v životě a můžete být za to vděční. 

Pokud chcete posunout tento rituál o level výše, můžete si založit deník vděčnosti, do kterého si budete zapisovat své myšlenky, emoce a vděk. Psaní si deníku je velmi oblíbenou terapeutickou technikou, neboť častokrát můžeme mít problém nahlas vyslovit své myšlenky a emoce. U psaní to jde jaksi jednodušeji. Stránky papíru se stanou Vašim důvěrníkem, který nesoudí. 

Ať už si tedy zvolíte psanou nebo jen myšlenkovou formu, poděkujte každé ráno za hojnost, kterou v životě máme a ani si to neuvědomujeme. Rituál vyjádření vděčnosti má obrovskou sílu a dokáže nám úplně přeprogramovat myšlení. Oceníme a pocítíme vděk za to, co máme, namísto toho, abychom se trápili a bažili po něčem, co není.  

Travte čas s rodinou a přáteli

V zimě máme potřebu se méně socializovat. Většinou se těšíme na to, že přijdeme do tepla domova a chladnou a pochmurnou zimu necháme za dveřmi. Spolu s tunami oblečení. Možná to tak cítíme, a je to naše volba, méně se potkávat, ale tato potřeba má svoji stinnou stránku. Když se přehoupneme přes tenkou čáru, která stojí mezi ne-potřebou socializovat se a samotou, můžeme začít pociťovat těžkost izolace a osamělosti. V kombinaci s nedostatkem denního světla a zimou to nevěstí nic dobrého. I když se Vám možná nechce, neotáčejte se k ostatním zády. 

Zavolejte svým přátelům. Plánujte si společné aktivity, například vánoční trhy a pití punče, či večer se společenskými hrami. Navštivte rodinu. Doma odložte telefony a buďte přítomní v okamžiku. Stravte večer rozhovorem s partnerem. Využijte tento vzácný čas na posilování vztahů, prohlubování přátelství. Travte čas s rodinou, vymýšlejte s dětmi aktivity, potkejte se s přáteli. Obklopte se dobrými lidmi a dejte sbohem zimní melancholii. 

Naučte se něco nového

Během zimy trávíme méně času venku, ať už kvůli chladu, nebo brzké tmě, proto toto období nabízí jedinečnou příležitost naučit se něco nového. Najednou máme nějak více času, tak proč ho nevyužít produktivně? 

Chcete se naučit hrát na nějaký hudební nástroj? Zdokonalit se v pečení nebo Vás lákají ruční práce? Využijte volný čas a pomalé tempo, které Vám zima naservírovala a naučte se něco nového. 

Osobnostní rozvoj, nové hobby, zdokonalování zručnosti. I toto je forma self-care. Namísto bezmyšlenkovitého scrollování v telefonu zkoušejte nové věci, možná v sobě zažehnete zápal a vášeň pro nové hobby, které Vám bude zpříjemňovat dlouhé zimní večery. 

Způsobů, jak užitečně trávit čas vyhrazený jen pro sebe, je nepočetně mnoho. Ať už je Vaše představa self-care sofistikovaná kosmetická rutina, čtení knihy či procházka v přírodě, je to jen a jen Vaše volba, která reflektuje Vaše potřeby. Každý z nás je jiný a potřebuje něco jiného. Proto i Vaše self-care je unikátní, stejně jako Vy sami. 

Vyhradit si čas sám pro sebe není sobecké, je to přímo nutnost. Nemůžeme jen dávat a starat se o ostatní, svůj vlastní pohár musíme i plnit, aby bylo z čeho rozdávat. 

Dejte si tedy slib, že si denně najdete alespoň 10 minut, během kterých se budete starat jen a jen o své vlastní potřeby. Především nyní v zimě je důležité si dopřát čas a trošku se rozmazlovat. Zima je zátěžové období nejen pro náš organismus, ale i pro naši mysl. A právě díky self-care rituálům si dokážeme pomoci a lépe se vypořádat s nástrahami, které toto krásné, ale náročné období roku přináší. Chce to jen 10 minut denně a zázraky se dostaví na počkání. Milujte se, rozmazlujte se, obklopujte se těmi, které máte rádi a nezapomeňte poděkovat za to, co v životě máte. Život bude hned krásnější, zima nezima ☺.

Přihlaste 5% se k odběru našeho newsletteru

a získejte 5% slevu na Váš první nákup, exkluzivní nabídky a nejnovější informace.

Zajímají mě

Kliknutím na "PŘIHLÁSIT" souhlasíte se zařazením vaší emailové adresy do databáze provozovatele těchto stránek, a se zasíláním informací o jeho produktech a službách. Bližší informace o zpracování a ochraně osobních údajů a právech dotyčné osoby, jsou uvedeny zde