Těhotenská jóga

 V těhotenství je velmi důležité, aby žena dbala na zdravý životní styl. Pravidelný přísun čerstvého ovoce a sezónní zeleniny, pestrá strava, vyvážený podíl sacharidů, zdravých tuků, bílkovin a odstranění všeho škodlivého, co by mohlo ohrozit vyvíjející se miminko. Kromě zdravé stravy, další z věcí, která by měla být součástí denního režimu těhotné ženy, je pohyb.

 

photodune-1846512-pregnant-woman-s

 

 Cvičení v těhotenství

Těhotná žena by se neměla vzdávat pohybu pouze proto, že pod srdcem jí roste miminko. Pokud byla žena zvyklá cvičit před těhotenstvím, může pokračovat s cvičením i během těhotenství - samozřejmě pod podmínkou, že svůj tréninkový plán přizpůsobí těhotenství. To znamená, že se vyvaruje cviků, při kterých by velmi namáhala bříško nebo které by ji extrémně vyčerpávaly.

Pokud žena byla zvyklá navštěvovat posilovnu, může chodit do fitness centra i když zjistí, že je těhotná, ale neměla by se příliš namáhat. Vhodné jsou kardio cvičení v mírném tempu, tedy pohyb na kole, orbitreku nebo rychlá chůze na běžícím pásu, přičemž by se žena neměla zadýchat tak, že nebude schopná mluvit. Optimální tempo pro těhotnou ženu během cvičení je takové, při kterém může bez problémů diskutovat.

Spousta těhotných žen se během těhotenství chce udržovat ve formě, zejména tehdy, pokud si před otěhotněním ženy hlídaly svoji postavu. Na kila navíc, které stále přibývají, je někdy opravdu těžké si zvyknout. Proto je právě cvičení v těhotenství velmi dobrou cestou, jak zůstat ve formě a zároveň díky pohybu načerpat sílu a radost ze života.

Jóga pro těhotné

Jelikož pro miminko v bříšku není velmi prospěšné, pokud maminka cvičí tak, že přitom skáče a podobně, mnohé ženy se rozhodují pro cvičení v pomalejším tempu. Jóga pro těhotné je jedním z nejoblíbenějších a nejvyhledávanějších skupinových cvičení těhotných žen. Joga procvičí celé tělo, díky ní nastávající maminka protáhne každý svůj sval, navodí klid v duši a radost z pohybu. Kromě toho je jóga pro těhotné sestavena ze speciálních cviků určených pro ženy v období těhotenství, které jim pomáhají zvládat těhotenské potíže, jako únava či nevolnosti. Toto cvičení je vhodné v těhotenství zejména proto, že je maximálně bezpečné a zároveň velmi přínosné pro maminku i miminko.

Během těhotenské jógy se neprovádějí žádné cviky, které by obsahovaly prudké pohyby, a v jejichž důsledku by mohlo dojít k závrati, bolesti nebo k tlaku v oblasti bříška. Naopak, těhotenská jóga sestává ze série pomalých cviků a pozic, které velmi příznivě ovlivňují zdraví celého těla těhotné ženy.

Gravid jóga

Jóga pro těhotné se nazývá i Gravid jóga. Je to cvičení určeno všem ženám bez rozdílu. Ženy, které mají určité zdravotní potíže během těhotenství, nebo které mají diagnostikováno rizikové těhotenství, by si měly raději před přihlášením se na kurz jógy promluvit o tomto svém záměru se svým gynekologem. Platí to v podstatě v případě jakéhokoli cvičení. Pokud si žena není něčím jistá, vždy je třeba konzultovat to s lékařem, aby se vyhnula nechtěným komplikacím a případnému ohrožení miminka.

Gravid jóga se zaměřuje na těhotné ženy a je v maximální možné míře přizpůsobena požadavkům těhotných žen. Jednotlivé cviky Gravid jógy jsou odvozeny od tzv. Hatha jógy, která si klade za cíl tělesnou i duchovní očistu. Jde zejména o převzaté asány (některé pozice jógy) a také způsoby kontroly dýchání, které se nazývá pránájáma.

Jóga pro těhotné - výhody

Jak jsme naznačili, jóga pro těhotné s sebou přináší řadu výhod pro maminku i pro miminko. Cvičení formuje nejen tělo, ale i ducha a navozuje příjemný pocit pohody. Toto jsou další výhody cvičení jógy v těhotenství:

  1. Příznivý vliv na vnitřní orgány těhotné ženy, které během těhotenství pracují až o 40 % více
  2. Lepší okysličení a prokrvení organismu
  3. Rozvoj pružnosti a svalové síly
  4. Speciální cviky posilují pánevní dno a připravují ženské tělo na porod
  5. Pomoc při bolestech zad
  6. Zmírnění otoku nohou
  7. Zlepšení držení těla díky procvičování speciálních pozic jógy
  8. Dechová cvičení ženu připraví na porod v oblasti správného dýchání
  9. Gravid jóga odbourá stres, nervozitu, strach či pocit smutku a navodí radost a klid v duši
  10. Speciální jógové cviky ovlivňují trávicí systém a pomáhají odstranit problémy se zácpou v těhotenství
  11. Kontakt s dalšími těhotnými ženami a nová přátelství

Kurz jógy pro těhotné

Rozhodli jste se, že se zapojíte do kurzu Gravid jógy? Vhodné je s tímto cvičením začít na konci prvního trimestru, nebo na začátku druhého trimestru. Před samotnou návštěvou kurzu řekněte o tom, že jste se rozhodla cvičit, svému gynekologovi, který vás může podle vašeho zdravotního stavu správně usměrnit, pokud je to nutné. Pokud vám v cvičení žádné vážnější zdravotní komplikace nebrání, směle do toho :-) Dnes už těhotné maminky cvičí téměř v každém městě, takže určitě nebudete mít problém najít kurz jógy pro těhotné i ve vašem okolí.

Pokud nechcete cvičit skupinově, ale spíše vám vyhovuje cvičení osamotě, můžete se naučit jednotlivé pozice a procvičovat je v pohodlí domova. Na cvičení těhotenské jógy budete potřebovat:

- podložku (karimatku)
- vhodné pohodlné oblečení na cvičení
- ručník
-láhev s čistou vodou na pití
- dobrou náladu a vhodnou příjemnou hudbu :-)