Jak cvičit s dětmi

ako-cvicit-s-detmi

Vzpruží tělo i ducha, posílí svaly, odbourá stres a navodí pocit radosti. Cvičení je výbornou prevencí mnoha onemocnění, které nás udržuje v dobré kondici. Tak proč ho nezačít budovat již u malých dětí?

O tom, že cvičení je zdravé pro každého člověka, není pochyb. Pohyb je velmi důležitý pro udržování kondice, zdravých a silných svalů a pro celkovou fyzickou ale i psychickou pohodu. Pokud člověk vysloveně není něčím omezován, může cvičit opravdu každý. Existují speciální cviky pro těhotné ženy, cviky pro novorozence, cviky pro děti staršího věku, cvičení se věnují vrcholoví sportovci, pro které je pohyb profesí, ale určitý druh sportu provádí každý, kdo se chce udržet v dobrém zdraví. Ať už jde o běh, plavání, tenis, fotbal, aerobik nebo cvičení se zátěží ve fitcentru.

Dětské cviky
Cvičení je velmi důležité i pro děti. Nejlepším způsobem, jak v dětech nastartovat a budovat pozitivní přístup k pohybu, je vlastní příklad. Děti přece velmi rády opakují to, co dělají jejich rodiče. Proto pokud budou vidět, že tatínek a maminka pravidelně cvičí, je velmi pravděpodobné, že s cvičením začnou i ony. V ideálním případě by rodiče měli začít cvičit už s novorozencem.

Cviky pro novorozence
Odborníci tvrdí, že téměř až polovina miminek se nevyvíjí právě ideálně, co se týče pohybu a potřeb v období jejich pozdějšího vývoje. Objevují se ploché nohy či nesprávné držení těla a z něj pramenící bolesti. Je velmi důležité, aby si rodiče všímali své miminko a kvalitu pohybů, které dělá. Již v raném období života kolem čtvrtého a šestého týdne věku dítěte je možné spolehlivě určit, zda svaly miminka pracují tak, jak by měly. Je dobré, že cvičením lze miminko nasměrovat správným směrem.

Rozcvička miminka
Jako před každým cvičením, i před cvičením s miminkem potřebuje váš drobeček rozcvičku. Přestože jde samozřejmě o mnohem mírnější cvičení, než jaké praktikuje kulturista v posilovně, rozcvička je stejně důležitá :-)

Položte na zem podložku, například karimatku. Položte na podložku miminko zády dolů a klekněte si k jeho nožkám. Vaše ruce mu jemně přidržujte na bříšku, čímž se svým miminkem nabudete potřebný kontakt. Vícekrát mu jemně přejděte rukama od hlavy až po paty (3 - 4x). Následně mu promasírujte všechny končetiny: Vezměte do dlaní jeho ručku a oběma vašimi daněmi přejíždějte od hora dolů - od ramínka k prstíkům. Totéž udělejte i s druhou rukou a oběma nožkami. Na závěr děťátku dlaní několikrát jemně promasírujte bříško ve směru hodinových ručiček. Děťátko je po této rozcvičce připraveno na další cvičení.

Cviky na rozvoj motoriky dítěte
Toto cvičení je určeno pro dětičky od čtyř měsíců, nemělo by se provádět dříve. Jako první bod cvičení je důležité, aby si rodič uvědomil, že má cvičit s miminkem takovým tempem, jaké miminku vyhovuje. A teď se podívejme, jak cvičit s miminkem cviky na rozvoj motoriky.

Položte miminko na podložku tvářičkou k sobě. Klekněte si k jeho nožičkám. Jednou rukou jemně uchopte levou ručku děťátka, druhou rukou uchopte pravou nožku děťátka. Opatrně jej zvedněte, pomalu je spojte a zase vraťte na původní místo. Cvik opakujte čtyřikrát. Po skončení cvičení proveďte "mlýnek": chodidlo děťátka a dlaň děťátka několikrát otočte jedno nad druhým. Nejprve na jednu, pak na druhou stranu. Opět několikrát přitáhněte a odtáhněte ručku a opačnou nožku děťátka a následně je jemně přidržte na tělíčku miminka. Celé cvičení opakujte také s opačnými končetinami: s pravou rukou a levou nožkou děťátka.

Cviky na bříško a lepší trávení miminka
I při tomto cvičení platí, že je vhodné pro děti od dovršení čtvrtého měsíce. Položte děťátko na podložku zády dolů a tvářičkou k sobě a klekněte si k jeho nožičkám. Chyťte kolena děťátka a velmi jemně mu je přitlačte k bříšku. Několik sekund setrvejte v poloze s kolínky na bříšku a pak nožky uvolněte. Opakujte tři až čtyřikrát. Během tohoto cvičení může docházet k "zvukovým efektem" :-) Je to velmi dobré cvičení na uvolnění zastavených větrů.

Dalším cvikem na bříško děťátka je kroužení pokrčenými nožičkami. Kolínka děťátka opatrně přitáhněte k bříšku, podobně jako v předešlém cviku. S takto pokrčenýma nožkama začněte jemně kroužit ve směru hodinových ručiček, čím budete jemně masírovat miminku bříško. Nakonec s pokrčenýma nožičkama jemně otáčejte miminko z jedné strany na druhou.

Jak cvičit s dětmi - tipy na zábavné společné cvičení
Když už vaše děťátko povyroste, můžete ho zábavnou cestou motivovat ke zdravému pohybu v pohodlí domova. Celé cvičení by nemělo trvat více než půlhodinu. Máme pro vás pár tipů na nenáročné cvičení pro děti od přibližně tří let. Pusťte oblíbenou hudbu a můžete se do cvičení pustit.

  1. V roli žabky - zadejte dítěti úkol, aby skákalo po místnosti jako žabka a napodobovalo kvákání.
  2. Na jedné noze - dítě stojí na jedné noze co nejdéle. Potom cvik opakuje s druhou nohou.
  3. Lezení - dítě leze po čtyřech z bodu A do bodu B se "zátěží" na zádech. Zátěží může být například tričko nebo plyšák. Pozor, zátěž nesmí spadnout. Samozřejmě, pokud spadne, nic se neděje :-)
    Dalším typem lezení je podlézání stolu po čtyřech a následně se dítě zpět plazí po bříšku.
    Třetím typem je lezení po čtyřech, ale tak, aby se dítě nedotýkalo země koleny. Takovým způsobem leze vpřed, i dozadu.
  4. Mírně obtížný úkol ale za zkoušku stojí - dítě kráčí vzpřímeně a na hlavě má ​​položenou knihu.
  5. Tento cvik můžete cvičit souběžně s dítětem - jděte do kruhu nejprve pouze po špičkách, pak zase jen po patách.
  6. Skákání a současně tleskání rukama.
  7. Házení míče - házejte dítěti míč a po pár úspěšných chycení zvětšete vzdálenost mezi vámi.
  8. Rozložte na podlahu nějaké předměty (hračky, karty, pexeso ...) a dítě je musí co nejrychleji pozbírat.
  9. Slalom - rozložte na podlahu polštáře a dítě má kolem nich obíhat tak, aby se jich nedotklo.

Při cvičení je důležité, aby se dítě bavilo. Nenuťte ho, když uvidíte, že už se mu nechce. Zkuste ho pozitivně motivovat a pokud ani to nezabere, raději cvičení ukončete, aby se nestalo, že dítě začne k pohybu cítit odpor.

 

Titulní snímka: Pixabay.com