Kojení

Kojení je krásným okamžikem, který patří jenom mamince a děťátku. Mateřské mléko dodává do těla miminka všechny potřebné živiny, z nichž drobeček čerpá sílu na svůj růst a vývoj. I při kojení však třeba dodržovat určité zásady, aby vše probíhalo bez zbytečných komplikací. Navíc, dnes mají maminky k dispozici různé "vychytávky", které jim kojení pomáhají udělat jednodušším a ještě krásnějším.

dojcenie

 

Kojící polštář

Během kojení je důležité uložit miminko do správné polohy. Díky správné poloze se děťátko dokáže bez problémů přisát a eliminují se i různé komplikace, jako například ragády, bolestivé trhlinky na bradavkách, které vznikají i kvůli špatné poloze při kojení. Na správnou polohu během kojení slouží polštář na kojení. Kojící polštář je možné používat ve více polohách, například na kojení v sedě, ale i na kojení vleže. Kojící polštář velmi pozitivně ovlivňuje miminko a funguje i jako uklidnění miminka po porodu, protože po příchodu na svět se novorozenec bojí velkého prostoru, který má najednou všude kolem sebe. Polštář tento prostor efektivně vyplní a miminko se může nerušeně nakrmit s pocitem bezpečí. Většina takových polštářů se dá používat i pro další účely, než jen na kojení. Například jako bezpečnostní bariéra kolem dítěte, jako opora miminka při sezení a v neposlední řadě při polohování děťátka.

Tričko na kojení

Velmi praktickým oblečením, které by nemělo chybět ve skříni žádné maminky, je tričko na kojení. Tričko na kojení je vyrobeno tak, aby bylo možné určitou jeho část v oblasti prsou rychle a jednoduše nadzvednout nebo rozevřít, a tak umožnit miminku přisát se. U některých triček se na to používá všitá část látky ve výstřihu, jejíž nadzvednutím vznikne mezera určená pro přístup miminka k bradavce. Většina triček pro maminky je volného střihu a trošku širší v oblasti hrudníku. Trička jsou zároveň vyráběny tak, aby byly i elegantní a přizpůsobily se postavě. Maminka si může tričko na kojení obléci k riflím, legínám, ale i k sukni.

Kojící podprsenka

Každá žena ví, že vybrat si správnou podprsenku, která nikde netlačí, přizpůsobuje se tvaru prsů, efektivní je podpírá a není ani velká ani malá, je někdy celá věda. Nesprávně zvolenou velikostí nebo tvarem podprsenky si žena může přivodit mimo jiné i nepříjemné bolesti zad. Těhotné ženy a maminky by na výběr kvalitní podprsenky měly dbát dvojnásobně více, protože právě během těhotenství a následně po porodu jsou prsa velmi namáhaná. Kojící podprsenka má prsem poskytovat dostatečnou podporu. Nesmí ženu nikde dřít. Ramínka se nesmí zarývat do kůže. Kojící podprsenky fungují tak, že košíky se dají rozepínat, aby bylo možné odkrýt prsa a aby tak byl miminku umožněn přístup k bradavce. Buď je možné rozepnout celý košík, případně jeho část, nebo se podprsenka rozepíná v místě mezi prsy. Maminky dnes mají na výběr z množství kojících podprsenek, které jsou vyztužené nebo nevyztužené a navíc i designově pestré.

Kojící noční košile

Jelikož děťátko si o mateřské mléko říká i v noci, maminka by si určitě měla pořídit i kojící noční košili. Noční košile na kojení je na rozdíl od běžné noční košile vybavena určitým rozepínacím mechanismem, který umožňuje rozepnutí v oblasti prsů, aby se miminko mohlo nakojit. Maminka si může podle ročního období a podle vlastní citlivosti na teplo / chlad vybrat noční košili s krátkým nebo s dlouhým rukávem. Kojící noční košile je dostupná s rozepínáním na knoflíky, se speciálními ukrytými otvory, případně se speciálně upraveným výstřihem. Ideálním řešením je vybrat si noční košili z bavlny, která je příjemně měkká a pohodlná.

Jak správně kojit

Existují určité zásady, jak správně kojit. Při jejich dodržení by se měla každá maminka vyhnout komplikacím a nepříjemnostem, jaké mohou při kojení nastat. Podívejme se na některé z hlavních zásad správného kojení:

  1. Vždy přikládáme miminko k prsu a ne prsa k miminku
  2. Dítě přikládáme do polohy bříško na bříško (bříško dítěte na bříško maminky)
  3. Pokud je prs příliš tvrdý, dítě něj nepřikládáme. Nejprve je vhodné prs ochladit a pomalu odstříkat část mléka ručně. Miminko by si pravděpodobně poradilo i s tvrdým prsem, ale maminku by to bolelo a mohlo by to způsobit zranění bradavky.
  4. Pokud se dítě nechce přisát, můžeme mu zkusit jemně projít bradavkou po rtech
  5. Tvářička děťátka a zejména ústa jsou v úrovni bradavky
  6. Hlavička miminka je v jemném záklonu a je podepřena (ale tak, aby dítě mohlo hlavičkou pohybovat)

Začínajícím maminkám, ale i všem ostatním jsou k dispozici laktační poradkyně, které mohou maminkám pomoci zvládat správné techniky kojení. Pokud má maminka určitý problém, jako například, že miminko se nechce přisát, pláče při kojení nebo se objevily bolestivé ragády či nalitá prsa, zkušená laktační poradkyně umí mamince pomoci i s těmito komplikacemi. Někdy totiž stačí například jednoduchá změna polohy a problém se vyřeší. Netřeba se proto bát vyhledat odbornou pomoc. Je to lepší, než se s kojením dlouhodobě trápit.

Jídelníček kojící matky

Během období kojení je velmi důležité i to, jaké potraviny a nápoje maminka konzumuje. Téměř všechno totiž přechází i do mateřského mléka a ovlivňuje i miminko. Některé maminky se mylně domnívají, že co bylo v těhotenství zakázáno, je po porodu dovoleno. Například alkohol v těhotenství se nepovoluje, po narození děťátka však třeba s jeho konzumací ještě počkat. Podobně je to i s užíváním léků, ty je třeba vždy konzultovat s lékařem. Co jíst při kojení a co nejíst při kojení?

Co nejíst při kojení

Každá máma chce pro své dítě jen to nejlepší. Proto je logické, že během kojení je třeba se vyhýbat alkoholu a pití kávy také omezit na minimum. Některé babské rady říkají, že tvorbu mléka dobře ovlivňuje černé pivo. Pravdou však je, že to nikdy nebylo prokázáno a pivo je přece také alkohol. Na talíř si třeba proto raději naložit spoustu pestré stravy sestávající hlavně z čerstvé zeleniny.

Na začátek je třeba si uvědomit, že mateřské mléko je složeno úplně dokonale. Obsahuje všechny důležité živiny, které zásobí tělo dítěte prospěšnými a nezbytnými látkami, které potřebuje, aby zdravě rostlo a vyvíjelo se. A to i tehdy, pokud matka nemá možnost stravovat se vyváženě, pestře a zdravě. Podívejte se na chudé země třetího světa, ženy tu nemají tolik jídla na vybranou, jako my, ale jejich kojené děti pěkně rostou. Strava matky může samozřejmě ovlivňovat mateřské mléko, ale to je od přírody, chvála Bohu, jedinečné a dokonalé.

Pravidlo číslo jedna zní: Nejlepší je zlatá střední cesta. To znamená, že žena, která kojí, by se měla stravovat zdravě, dbát na pestrou stravu, ale na druhé straně by se měla vyhýbat příliš mastným, tučným, smaženým a sladkým pokrmům. Občas si žena může dopřát i nějaký ten "prohřešek" v podobě pohárku vínka s manželem nebo s přítelkyněmi. Netřeba to však přehánět.

Pozor na ryby
Při otázce Co nejíst při kojení jsou odpovědí i ryby s obsahem rtuti, jako makrela nebo žralok. Dalším bodem zakázaných potravin jsou velmi pikantní jídla, i ty by měla kojící maminka vyloučit nebo omezit.

Žádná diéta
Během kojení není vhodné držet dietu. Mnoho žen touží po porodu vrátit se na původní váhu, jakou měly před těhotenstvím, zejména v případě, že se kila nabalila více, než žena předpokládala. Netřeba se však v žádném případě hned po porodu přepnout na dietní režim, protože by si tím žena přivodila akorát tak deficit potřebných živin, které jí dodávají energii do náročného období mateřství. Dobrou zprávou pro všechny maminky je, že kojení ovlivňuje i shazování kilogramů. Mnoho žen vypráví o tom, jak během kojení zhubly na svou původní hmotnost, a to i bez cvičení.

Alergeny
Spousta žen se obává konzumovat určité potraviny, o nichž se domnívají, že mohou vyvolat u miminka alergické reakce. Jde hlavně o citrusy či ořechy. Nejlepším způsobem je vyzkoušet potravinu, o které si maminka myslí, že by mohla vyvolat alergickou reakci, nebo jiné komplikace, a počkat následujících 24 hodin, zda se účinek potraviny nějakým způsobem projeví na miminku. Takto je vhodné postupně vyzkoušet různé "rizikové" potraviny a zavádět je do jídelníčku.

Pitný režim kojící ženy
Kojící žena musí hodně pít. Doporučuje se denně vypít dva až tři litry tekutin. Nejlepší je čistá voda, vhodné jsou i čaje pro kojící matky, které dostat běžně v obchodě s potravinami nebo v lékárně. S tekutinami to však při kojení netřeba přehánět. To, že čím více vody vypijeme, tím více mléka budeme mít, totiž neplatí.